Strejkande lucia

Idag är det fredagen den 12 december 2008.
För ungefär precis ett år sedan var det luciatåg på dagis kl 7 på morgonen. Manda var förväntansfull och ville inte smutsa ner tomteklänningen så vi skulle ta på den när vi väl kom fram. Väl framme ville inte Manda ta på sig tomteklänningen, inte tomtemössan heller, men hon tågade in med de andra barnen och stod där med jeans och tjocktröja på sig bland lucior, tomtar och pepparkaksgubbar/gummor.

Idag var det luciatåg på dagis, kl 7. Mamma och pappa som juh inte är vana att gå upp så tidigt, tvingade sig upp och duschade sömnen ur ögonen, sedan väcktes Manda och kläddes i ljusrosa strumpbyxor (det mest snarlika vitt vi har=) och vit tröja, för att snabbt kunna dra över lucialinnet när vi kom till dagis. Vi stoppade ner luciakronan och ljuset som skall hållas i handen, i en påse, och så åkte vi iväg. Framme på dagis rusade Manda in och slängde av sig overallen. Sen tog det stopp kan man säga. Hon ville inte gå till de andra barnen, ville inte ta på sig lucialinnet. Tillslut fick vi iallafall på denne linnet, men vara med och sjunga ville hon inte! Då satte jag mer mer Manda i knät, och de andra barnen fick tåga utan oss. Manda tyckte de var jättefina och sjöng sååå bra, men va med ville hon inte=) Sen åt vi skinksmörgås och åkte hem.

När vi kom hem var det fortfarande mörkt ute, så vi gick in och spelade lite dataspel. Sen var mamma helt slut så vi gick upp och tittade på Dora en stund, då slocknade jag i soffan. Sen väckte Manda mig och ville ha fika, så då tog jag fram gårdagens nybakade lussekatter och även några pepparkakor. 

Den här dagen känns lite felvänd. Klockan är 11 och jag har redan sovit en sväng. Tur att jag ska till jobbet i eftermiddag, då kanske jag piggnar till lite=)
Nu sitter Manda ute i köket och gör julkort, jag får inte vara med... Hon klipper och klistrar och skriver så det står härliga till. Vi får se hur många hon får ihop=) 

Ha en härlig dag alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0