GOTT NYTT ÅR och vattenkoppor!

Vi har haft en underbar jul, gjort minsta lilla och nästan bara umgåtts med vänner och familj och varandra. Inga måsten utan bara kul.

Nyårsafton tillbringades hemma med trerätters och ett gott vin, Manda somnade innan sju och sov över alla fyrverkerier. Det komiska var nästa dag, nyårsdagen, när hon hörde någon smälla någon liten fjuttgrej. Hon slutade greja med vad hon nu grejade med, satt helt stilla och lyssnade intensivt  "Jag hörde nått mamma" sa hon. Då lät det en gång till och hon blev helt till sig och sprang till fönstret för att titta. Naturligtvis syntes inte någonting alls. För att kompensera det hela lite gick vi ut och tände lite tomtebloss=) Så hon hade nog tyckt om att vara vaken vid tolvslaget, vi får se om vi orkar det nästa år=)

I fredags åkte vi till Mandas farmor och Farfar för att fira jul, en resa på ca 10 mil. Manda älskar att åka bil, och det bästa är naturligtvis att kolla på den bärbara DVD:n=) Så hela vägen dit var det Pingu och Emil som gällde. Fine tycker jag (som överlåter körandes till maken när det är så där halt och kallt ute), då slipper jag sitta och sjunga och leka hela vägen.

Vi stannade till i en större stad på vägen och jag fick lite egen shoppingtid. Det blev 2 tröjor, 2 undertröjor och 2 par skor. Kul! Jag var i stort behov av kläder så det var kul. Under tiden lekte Manda i nån slags lekborg, det var visst massa roliga barn där. Det var kul ända tills någon klev på hennes finger berättade hon för mig sedan. Sen var det kul lite till=)
När jag sprang runt där i affärerna kom jag på att vi glömt julklapparna till farmor och farfar hemma. Suck.
Jag var precis jämte Lagerhaus och sprang in där och hittade ett tidningsställ som skulle kunna passa dem. Snacka om nödlösning. De får de riktiga julklapparna när de fyller år istället=)

När vi kom fram slod det soppa på bordet och mycket delikata pannkakor till efterrätt. Jag åt nog flest av alla, jag är så kass på att göra egna, så jag njuter ännu mer av andras goda=)
Sen väntade vi på att det skulle komma lite goa vänner till oss. En av makens bästa vänner är också sprungen från denna lilla miniby, och de råkade också vara hemma över trettonhelgen, så vi hade bestämt att vi skulle träffas med våra familjer. Det var fullt liv hela kvällen, en sexåring, en fyråring, Manda och en 11 månaders. Dessutom 2 uppsättningar föräldrar, en farmor och en farfar och likaså de andra barnens farmor som också ville följa med=)
Barnen busade och stojade och Manda somnade av ren utmattning vid typ 22.

Dagen efter vaknade Manda och hade lite prickar. Hon har det ibland så vi tänkte inte på det. Jag och Maken drog till närmsta stad för att köpa present till nästa kompisar vi skulle träffa. Där har de fått en liten Vera under hösten som vi ännu inte träffat, så jag hittade lite små söta kläder i den lokala danskaffären=)
Markus hittade en hel del på MQ, och vi köpte naturligvis även en grej till Veras storasyster Nora inne på leksaksaffären. Där blev det även lite till Manda för julklappspengen vi fått från min farmor och farfar.

På kvällen åt vi jansson och köttbullar och sen kom TOMTEN! Manda blev sååå förvånad, hon hade inte en tanke på att det kunde komma en tomte till=) Hon fick massa grejer av farmor och farfar och de blev jätteglada över tidningsstället=) De hade länge funderat på att köpa ett nytt men inte kommit sig för.

Manda somnade och sov jättedåligt på natten. Vi sover juh alla tre i samma rum där, så ingen av oss sov bra. Hon pratade i sömnen konstant och vaknade och drack massor med vatten. Hon var naturligtvis kokhet och hade feber.
När vi väl vaknat allihop konstterar vi att Manda har vattenkoppor. Kul. Vi hade juh besök häromdagen och hon lekte med massa barn i lekborgen på köpcentret. Suck! Men hur skulle vi kunna veta att hon hade vattenkoppor på gång?? Det syns juh inte förrän de syns!

Ivf blev vi lite oroliga för svärfar, han har diabetes och vi fick för oss att han som äldre lite nedsatt man skulle ha större risk att drabbas av bältros pga detta. Efter ett långt samtal med sjukvårdsrådgivningen kom vi fram till att trots allt inte åka hem ögonaböj utan stanna och äta mat den dagen iaf. Och min käre make drabbades av akut ångest då ingen vet om han haft vattenkoppor själv. Det visar sig om 2-3 veckor=)

Efter ännu en natt av noll sömn, iaf för min del, så packade vi våra väskor idag och åkte hem. Det ska bli så skönt att sova i våra egna sängar nu, det sover juh bättre av! Jag smörjde in nästan hela Manda med kylbalsam innan vi tog på pyjamas, så jag hoppas hon klarar natten bra. Hon är så duktig, hon har inte kliat sönder en enda koppa än! Däremot var det lite jobbigt på vägen hem nu ikväll, när hon var trött och var tvungen att sitta fastspänd i bilen i nästan 2 timmar. Men med lite pippi och bullerbyn gick det bättre. Hon somnade på en gång när hon hamnade i sängen.

Jag har precis packat upp alla julklappar och sorterat smutstvätten. Resten får vänta tills imorgon.
Nu ska jag och maken sätta oss och äta lite, sen kom vi på i bilen att vi måste ta lite glögg också!

Så ha en trevlig kväll!
Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0